Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie i Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydały postanowienia uzgadniające do raportu oddziaływania na środowisko dla budowy obwodnicy Leska. Wartość inwestycji szacowana jest na 180 mln zł.
W wydanych postanowieniach określono wytyczne fazy realizacji i eksploatacji terenu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przyrody i zasobów naturalnych oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. W związku z tym m.in. ustalono usytuowanie ekranów akustycznych czy lokalizację przejść dla zwierząt, wykonanie nasadzeń zastępczych, wymagania dotyczące usytuowania zaplecza budowy jak również wymagania dotyczące umocnienia brzegów koryta rzeki San.
Teraz burmistrz Leska posiada niezbędne dokumenty do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a ta z kolei pozwoli na otrzymanie decyzji pozwolenia wodnoprawnego, które wydaje PGW Wody Polskie. Wówczas nastąpi złożenie do Wojewody Podkarpackiego decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, która przełoży się na ogłoszenie postępowania przetargowego do realizacji robót budowlanych.
Który wariant obwodnicy?
Do realizacji obwodnicy Leska w ciągu drogi wojewódzkiej nr 894 wybrano wariant W2. Zaczynać się będzie rondem na drodze krajowej nr 84 i przebiegać przez nowy most przez San. Jego koniec przewidziano natomiast w Huzelach na projektowanym rondzie, gdzie połączy się z DW894.
Obwodnica będzie miała 4,5-kilometra długości i będzie posiadała kategorię wojewódzką oraz klasę techniczną G.
Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich wskazuje, że nowy odcinek drogi przejmie z drogi krajowej nr 84 część ruchu tranzytowego na kierunku Sanok – Lesko – Baligród – Cisna oraz Sanok – Lesko – Polańczyk – Wołkowyja – Czarna.
Zgodnie z opracowaną prognozą ruchu, natężenie ruchu w 2026 roku na obwodnicy ustalono na 6803 pojazdów na dobę, a w 2036 r. na 7913 pojazdów na dobę.
Kwota 180 mln zł potrzebna na realizację inwestycji pokryta zostanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – 100 mln zł – oraz z wkładu Województwa Podkarpackiego – 80 mln zł.
Nowy most na obwodnicy
Głównym punktem obwodnicy będzie nowy most nad rzeką San w Huzelach. Obecny obiekt ma blisko sto lat i obecnie nie spełnia wymagań stawianych drogom wojewódzkim. Nowa konstrukcja będzie wynosiła 145 metrów. Jej pomost będzie podwieszony do łuków za pomocą wieszaków tworzących kratowy układ.
Poza tym zakres inwestycji obejmuje m.in. budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 894 Lesko – Hoczew – Wołkowyja – Czarna, rozbudowę/budowę jednopoziomowych skrzyżowań z istniejącymi drogami, przebudowę i rozbudowę dróg na wlotach do skrzyżowań, budowę przepustów i małych mostów, budowę elementów ochrony środowiska: ekranów akustycznych, przepustów ekologicznych dla zwierząt, małych mostów ekologicznych dla zwierząt, stałych ogrodzeń ochronno-naprowadzających, tymczasowych wygrodzeń czy też budowę chodników, ścieżek rowerowych i ścieżek pieszo-rowerowych, a także przebudowę sieci oświetlenia drogowego.
W ramach zadania konieczne będzie natomiast wyburzenie trzech budynków mieszkalnych i siedem obiektów takich jak budynki gospodarcze, piwnica, wiaty, altany czy przepompownia.
Inwestycja będzie powiązania z działaniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w rejonie. Chodzi o rozbudowę DK84 na odcinku Zagórz – Lesko/Postołów, która będzie dowiązana do rozwiązań obwodnicy Leska w ciągu DW894.